tisdag 7 juli 2009

Bettproblem

Ja nu när jag ändå fick tid över tänkte jag skriva ner mina tankar på olika bett, framförallt det att jag har problem med att hitta nå bett som känns optimalt på Ragge.

Har mestadels ridit Ragge på en brindong. Vilket är ett tränsbett kan man nästan säga, fast det är smalare och har mindre ringar. I ett kandar använder man bridongen för att det inte ska bli så mycket i hästens mun då den ska ha dubbla bett. Eftersom att bridongen är väldigt smal är den också snäppet skarpare än ett vanligt mild tränsbett med stora ringar och ''normal tjockt''. Han funkar alldeles utmärkt på det bettet om det är dressyr på ridbanan som är det som ska göras. Men hoppningen sen har jag ridit han på samma bett också, men nu har han börjat bli mycket piggare och mycket mera framåt och har lätt att bli lite stark på bridongen. Vilket leder till att han inte tar förhållningarna mellan hindrena och kommer ofta fel. Han bara springer på helt enkelt. Har därför testat att rida han lite på vanligt två-delat pelham. Visst det funkar, han lyssnar. Men det är ändå inte riktigt vad jag vill ha. Nästan att det blir lite för skarpt. Sen när vi rider ute rider jag alltid på Pessoa, men med sporrem som kedja. Har läst mycket om just pessoat, och det sägs att det gör mer skada än nytta om du inte ha kedja eller rem. På pelham är det ju inte tilllåtet att rida utan kedjan. Men på Pessoat, där är det inte tillåtet att rida med kedja/rem. Så kan därför inte rida med det på hopptävlingar, annars hade nog det funkat eftersom att det funkar så himla bra ute. Hackamore har jag också testat. Funkar inte alls. Värre än bridongen. Han lyssnar inte alls och ja, funkar helt enkelt inte. Och jag vet inte riktigt mer vad jag ska testa för bett, det finns ju 100 tals bett men då ska man hitta ett som är tillåtet och passar till hästen, vilket inte är det enklaste. Ska nu testa att rida på gummi-pelham några gånger. Det sägs ju ska vara mildare, för att det är rummi och inte metall och rakt och mujukt vilket inte ger så mycket som kan irritera i munnen på hästen. Men då är det större riskt att man kan få ojämnheter på bettet som då kan irritera. Så har nån som nu läser min blogg nå förslag på något bett ni tycker jag ska testa? Tänker iallafall fortsätta att pröva mej fram, men det hära med bett är inte enkelt! Och satt alldeles nyss och läste ett blogg inlägg hos en annan, ska ta och kopiera det och lägga in hära, mycket intressant om Pessoabettet, vad som är sant och inte snat vet jag ju inte, men det låter mycket troligt. Tänker då i fortsättningen passa mej för pessoat.

2 kommentarer:

  1. personligen tycker jag inte så mycket om pessoabett, men om hästen trivs med att gå med det och funkar bra så tycker jag man ändå kan använda det. annars kan jag tipsa om jaktkandar, eller kiblewick heter det kanske egentligen. även flippanbett, gag, waterford. har ej själv testat dom tre sista och vet inte om dom är godkända på ponnytävling. prova annars byta nosgrimma. tror jag såg att du använde remont. testa en bygelnosgrimma, det kanske kan hjälpa. lycka till med dina bettproblem :)

    SvaraRadera
  2. Malin Henriksson8 juli 2009 kl. 00:32

    åh tack, ja gag är iallafall inte tillåtet på ponny och dom andra har jag faktiskt ingen aning om. Men ska kolla upp det och testa! :)Tack för tipsen :D

    SvaraRadera

Lämna gärna en komentar! ;)