fredag 7 augusti 2009

Offroad, Skrutten

Bilden är mykmyk gammal! ;o

Offroad

Ja, det är alltså min andra stora ''hoppy'' eller mitt andra stora intresse ska man väl kanske säga? :) Det hela började 2006 trorja, nej, 2004? Ja men vart fall så började det med att pappa köpte en ny bil, (bilden). Daihatsu Rocky -88 av en gubbe i Sunderbyn, Luleå. Jag vet inte hur det kom sej men vi kallade iallafall bilen för Skrutten, för ja, vad ser den inte ut som? ;p När Skrutten då ser oerhört löjlig ut med vanliga personbils däck så började pappa leta ngra en aning större däck, inte nå motför vad som vi har nu, men som dom som är på bilden. Och hittade då ett par som vi köpte, kom inte riktigt ihåg ur stora? Men iaf, han som vi köpte däcken av brukade vara och köra Offroad i Boden och lockade med pappa dit. Och såklart skulle ju jag följa! :) Efter att ha vart dära och kört lite, ngn timma kanske så åkte vi iallafall hem, och började bygga om skrutten. Vi skulle nu bygga om han så vi passade in med dom ''hårda grabbarna'' i POFF. Piteå Offroad Förening, som vi också är medlem i :)

Vi axelvände , och ja massa annat gjorde vi. Köpte nya däck också, dom fjuttiga vi hade kunde vi ju inte ha kvar. Det blev ett par Mud Terrain 35'' till att börja med. Vi var väl på några fler träffar och så och jag måste säga, Offroad kommer lätt efter ridning! :) Jumer vi var och körde och jumer vi lärde oss om Offroad, jumer bygde vi om skrutten. Det inhandlades ett par Bogger 35'' också, bland det bästa däck du kan ha. Det byttes axlar, skärmberddare, och massa måsaker, som konumikations radio, GPS inkopplat i datorn som vi spände fast framför mitt säte.

POFF anordnar träffar eller tävlingar några gånger per år. + att vi har varit till Kalix två gåner och kört, och till Gällivare en gång. Skrutten är ju inte så trafikvänlig, och komfortabel om jag säger så. Max hastighet som men ens kan få upp den till ligger väl på kring 100 km/h nu? ;p Men i skogen behövs inga farter. Vi har även vart till Finland, Lapland Trhopy (stavning?) två gången, endast en gång med bil. Första året var vi bara dit och kollade för att sen året efter vara med och tävla! :)

För det så var man tycörr tvungen att vara 18 år och ha körkort för att få vara ''kartläsare'' så min farbror åkte med pappa. När man i efterhand såg hur det gick för dom så är man nästan glad att man inte var med :) Dom satt fast i 11 timmar på en myr ute i skogen utan täckning och utan mat. Häärligt.!

Sen så har vi vunnit DM också. Det är ju inte så ofta det är klassat som tävling. Men ibland. Vi har även vart med i tidningen en gång också :) ! Och nu har vi även köpt ett par nya däck, samma Bogger fast nu i 39,5'' som ska sättas på såfort hjulhusen är kapade. Dom ryms inte just nu ;p Endel av filmerna som finns på föreningens hemsida http://www.poff.org har även jag filmat :) Dom senare filmerna iallafall.

Ja, jag kanske inte har skrivit så mtk om vad Offroad är egentilgen? Men det är då en sport där man har en Jeep av något slag. Kan nästan vara vad som helst. Inte allt för stora, det blir för klumpigt. Och sen så jkör man med dom i skogen, myrar, lergropar, berg, sandtag osv. Ja det mesta i naturen. Antigen i tävlingar, men det finns inte så många tävlingar här i Sverige. Eller så kör man bara på den förening man är med i deras träffar. Och bara har kul! :)

Jag lovar, det är fan bäst. Bara ridning slår det ;p Ska fan bara vara en dag i Älvsbyn för ska på offroad i Boden ena dagen. Så det är svårt när dom lägger det samma helg.. Men då får man ta det en dag var ;P

Haha, ja jag vet inte vad jag mer ska skriva, men till er som nu orkar läsa allt det hära fast det kanske inte intresserar er det minsta så kanske ni fattar mer än andra när jag skriver nå om offroad eller om skrutten :) haha!


En annan bil vi har, som vi aldrig använder, men har som reservdels bil ;p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en komentar! ;)